برنامه نویسی در پای ابر

برنامه نویسی – ایجاد پروژه

سلام به پای ابری های عزیز در دومین قسمت از دوره برنامه نویسی در پای ابر همراه شما هستیم؛ این بار می خواهیم از ایجاد یک پروژه آغاز کنیم پس تا آخر مطلب همراه ما باشید…

نصب Visual Studio Code

برای برنامه نویسی ما احتیاج به یک محیط بسیار مناسب داریم که بتوانیم هم کدها را به درستی بنویسیم و هم با کمترین زمان صرف شده آن را ارائه دهیم که این محیط IDE نامیده می شود؛ در توزیع پای ابر ٰVisual Studio Code در فروشگاه آن قابل نصب است و ما با این IDE برنامه نویسی می کنیم.

نصب Visual Studio Code
نصب Visual Studio Code

برای نصب می توانید به فروشگاه پای ابر مراجعه نمایید سپس روی دکمه Install بزنید.

نصب دیتای برنامه

برنامه های سنگین در پای ابر به صورت ماژولی و دیتایی ارائه می شوند تا سرعت سیستم عامل بیشتر شوند و همچنین امنیت برنامه افزایش یابد و سبک تر باشد؛ برنامه Visual Studio Code جز این برنامه ها می باشد و دارای دیتا است.

سپس بعد از نصب دوباره وارد Visual Studio Code شده و آن را اجرا کنید.

نصب دیتای Visual Studio Code
نصب دیتای Visual Studio Code

حالا باید دیتای این برنامه را نصب نمایید پس روی دکمه Install کلیک کنید و بعد رایانه را راه اندازی مجدد نمایید تا دیتای آن سوار شود.

حالا توسط این دکمه رایانه را راه اندازی مجدد نمایید.

ایجاد پروژه

پیشخان پای ابر
پیشخان پای ابر

برای ایجاد یک پروژه ابتدا باید پیشخان توسعه دهندگان پای ابر را باز کنیم.

هنگام سازی
هنگام سازی

در صورتی که هنگام سازی نکرده باشیم برای انتشار پروژه در فروشگاه پای ابر هنگام سازی الزامی است تا دیگر توسعه دهندگان برنامه ای همنام برنامه شما نسازند؛ در فیلد Username نام کاربری دلخواه بنویسید سپس در بخش رمز رمز عبور جدید.

البته در صورتی که قبلا هنگام سازی کردید کافیه نام کاربری قبلی به همراه رمز عبور خود را وارد کنید.

لیست پروژه ها
لیست پروژه ها

جهت ایجاد یک پروژه جدید روی دکمه مورد نظر کلیک کنید.

در فیلد Project Name یک نامی دلخواه برای پروژه خود انتخاب کنید به طور مثال نام Hello را انتخاب می کنیم و در فیلد Package Name باید یک شناسه بسته یکتا انتخاب کنید که کسی قبلا آن را انتخاب نکرده باشد سپس در بخش بعدی نوع پروژه را انتخاب کنید به طور مثال com.hello.app را انتخاب می کنیم.

نوع پروژه ما برای توسعه برنامه های بومی و گرافیکی پای ابر GUI Project (PyQt QML) باید باشد.

به شما تبریک می گوییم پروژه شما با موفقیت ایجاد شد اما الان باید با ساختار پروژه و بسته بندی ها آشنایی داشته باشید؛ پای ابر از یک سری اسکریپت ها برای بسته بندی پروژه استفاده می کنه تا روند توسعه برنامه ها رو سریع تر کنه.

قبل از توسعه یک برنامه برای پای ابر لازم است با مدیریت بسته آن، نحوه بسته بندی و همچنین ساختار آن آشنایی داشته باشید.

ساختار پروژه

ساختار کلی پروژه
ساختار کلی پروژه

همه پروژه ها در پای ابر چنین ساختاری را دارند و ما می خواهیم این ساختار را به صورت دقیق در پروژه های برنامه های گرافیکی برسی کنیم.

بخش کدمنبع (Source Code)

در این قسمت فایل اصلی پایتون قرار دارد و شما برای توسعه پروژه خود روی فایل های داخل این بخش کار می کنید؛ همچنین دیگر زبان ها در این قسمت به جای پایتون پشتیبانی می شوند نظیر سی، سی پلاس پلاس، هاسکال و ….

بخش فایل های مدیریتی (Control Files)

این بخش وظیفه نگهداری شناسه بسته را داشته و بسیار مهم و حیاتی است؛ همچنین اسکریپت های پیش و بعد نصب و همچنین اسکریپت های پیش و بعد حذف در همین قسمت قرار دارند.

  • فایل manifest: بخش قرار گیری اطلاعات بسته، نام بسته، تاریخ تولید، نگارش، حق نشر، توضیحات، مخزن و … می باشد.
  • فایل list: تمام فایل هایی که در بسته قرار است بعدا روی رایانه مقصد نصب شوند در این فایل به صورت خودکار نوشته می شوند؛ این برای مدیریت بسته است زمانی که شما بسته را پاک می کنید مدیریت بسته از همین فایل برای پاک سازی استفاده می کند.
  • فایل compile: تمام کدهایی که در بخش کدمنبع قراردارند طی یک اسکریپت ساده به بایت کد تبدیل می شوند یا کامپایل می گردند چیزی شبیه به Makefile اما بسیار ساده تر.
  • اسکریپت preinstall.sa: این اسکریپت وجودش الزامی نیست اما وقتی باشد قبل از اینکه بسته باز شود اجرا شده و کارهایی را انجام می دهد.
  • اسکریپت postinstall.sa: این یکی بعد از نصب اجرا می شود و وجود آن الزامی نیست.
  • اسکریپت preremove.sa: این اسکریپت زمانی که شما بسته را پاک می کنید قبل از حذف شدن فایل های بسته اجرا می شود و وجود آن الزامی نیست.
  • اسکریپت postremove.sa: بعد از آنکه شما بسته ای را پاک کردید این اسکریپت اجرا می شود.

بخش دادها (Data Files)

تمامی فایل های غیر برنامه نویسی مانند تصاویر، تم ها، نمونه ها، لوگوها، میانبرهای میزکار و … در این قسمت قرار دارند.

  • فایل Hello.desk: در پروژه ما این فایل میانبر میزکار است که شامل اطلاعاتی نظیر لوگو، نام برنامه و … می باشد و این امکان را فراهم می کند که برنامه شما در منوی برنامه های پای ابر نمایش داده شود.
  • فایل Hello.qml: بخش ظاهری برنامه است که با زبان نشانه گذاری QML توسعه می یابد.

اسکریپت های بسته بندی (Build Scripts)

این اسکریپت ها برای اجرا، بسته بندی و انتشار پروژه می باشند.

اسکریپت build-packs.sa: این اسکریپت پروژه شما را به یک بسته نصبی تبدیل می کند.

اسکریپت clean.sa: این اسکریپت پروژه شما را پاک سازی می کند.

اسکریپت debug.sa: این اسکریپت پروژه شما را اجرا می کند.

اسکریپت install.sa: این اسکریپت پروژه شما را روی پای ابر شما نصب می کند.

اجرای پروژه

خوب پروژه با موفقیت ایجاد شد حالا می خواهیم آن را اجرا کنیم.

ابتدا باید یک پایانه اجرا نماییم؛ از طریق Terminal آن را باز می کنیم.

پایانه در بخش پایینی به صورت زبانه ای باز می شود؛ حالا باید با وارد کردن عبارت saye شل سایه را اجرا کنیم چون به صورت پیش فرض روی بش تنظیم شده است.

حالا باید وارد پروژه خود شویم با دستور زیر می توانیم وارد پروژه خود شویم:

cd Projects/Hello

به جای Hello نام پروژه خود را وارد نمایید؛ حالا با دستور زیر پروژه را اجرا نمایید:

./debug

تبریک میگم شما توانستید اولین پروژه پایتونی مخصوص پای ابر را اجرا کنید؛ در صورتی که می خواهید فایل نصبی آن را بگیرید کافیست:

./build-packs

را اجرا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.